Ministry of Sound

Ministry of Sound

Den världskända och populära nattklubben Ministry of Sound slog upp portarna i London redan 1991. På den tiden var klubben unik med att hålla öppna dansgolv dygnet runt. Grundarna Palumbo, Waterhouse och Berkmann satsade allt de hade på akustik och ljudanläggning. Tanken var att klubben skulle leverera en 100 % unik ljudupplevelse, tätt följt av en imponerande ljussättning. Man satsade drygt 1 miljon pund på sin idé och passade även på att ljudisolera hela nattklubben för att kunna spela ostört utan att störa grannarna. Namnet ”Ministry of Sound” anspelar medvetet på tanken att ljudkvaliteten styr såväl syfte som upplevelse.

Genom åren har ytterligare två dansgolv byggts till och ljudanläggningen är under ständig utveckling. Besökare beskriver upplevelsen som unik i den meningen att vibrationerna från ljudanläggningen genljuder i hela kroppen när man förflyttar sig mellan dansgolv, barer och VIP-områden. Klubben är känd över hela världen och lockar en betydande mängd besökare varje år. Siffran uppgår till cirka 300 000 musikälskare som passar på att dansa loss till favoritmusiken här. Både turister och bofasta gästar nattklubben som fortsätter att dra publik trots att trettioårsdagen närmar sig med stormsteg.

Framgångsrikt varumärke

Idén med en unik ljudbild fick ett så pass brett genomslag att den lockade den absoluta eliten inom elektronisk dansmusik och grundarna kunde snart bilda en framgångsrik franchiseverksamhet samtidigt som man startade ett eget skivbolag för musikutgivning med fokus på trance, house och dance. Snart började man även att producera ett helt eget radioprogram med fokus på dansmusik som nådde ett fyrtiotal länder över hela världen. 2006 startade man dessutom en egen tv-sändning med program som kretsar kring musik- och livsstilsrelaterade ämnen. Varumärket har även lyckats med företaget att lansera såväl en egen tidning som en unik klädkollektion.

0 Kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*